جغرافیای سیاست

معصومه دهمرده

جغرافیای سیاست

معصومه دهمرده

مهم‌ترین عوامل مؤثر شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر پدیده قتل در جامعه

 


چکیده

در دنیای کنونی، جرم مسئله‌ای اجتماعی، نه مشکل اخلاقی تلقی می‌شود. به همین دلیل است که سازمان‌های جهانی و پژوهش‌گران رشته‌های علمی مانند حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و حتی گاه اقتصاد و مدیریت سعی کرده‌اند؛ آن را در ابعاد گسترده مورد کاوش علمی قرار دهند. از مهم‌ترین آسیب‌های مشترک در کلیه جوامع پدیده قتل نفس بوده، که معمولاً از آن با عنوان جرم و عاملان آن قاتل یاد می‌شود. انواع قتل‌ها ناشی از بروز عوامل و مؤلفه‌های متعددی می‌شود که ناشی از شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مجرمین انجام دهنده آن می‌باشد. پدیده قتل در یک جامعه متأثر از بررسی و تحلیل شاخص‌های چون: ساختارهای اجتماعی و نظام اعتقادی و هنجاری حاکم بر این ساختار و ارتباط آن با پدیده قتل، نوع معیشت و ارتباط آن با قتل و شاخص‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و ارتباط آنها با قتل می‌باشد. این عناصر هر کدام در برگیرنده شرایط و بسترهای برای ایجاد انواع قتل با نوع انگیزه و اهداف خاص خود می‌باشد. این مقاله برآن است که با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی و تحلیل مهم‌ترین عوامل مؤثر شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بر پدیده قتل در جامعه بپردازد.

واژگان‌کلیدی: جرم، جامعه، اقتصاد، فرهنگ، قتل.

   ادامه مطلب ...

هویت پلی‌اتنیک ایران اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

 


 چکیده

ایران جزء کشورهایی است که از اقوام گوناگون در ترکیب جمعیتی خود برخوردار است. هویت ملی، وحدت ملی، همگرایی و واگرایی بین اقوام از موضوعات مهمی هستند که حکومت‌ها در کشورهای پلی‌اتنیک یا کثیرالاقوام با آن مواجه‌اند. تعدد و تنوع قومی، چالش‌هایی را در قالب تهدید یا فرصت برای حکومت مرکزی به ارمغان می‌آورد که متناسب با مبانی تئوریک حکومت یا ایدئولوژی غالب با آن مواجه می‌شود. اگر تنوع قومی تهدیداتی همچون واگرایی، تجزیه‌طلبی یا خودمختاری‌ را می‌تواند به همراه داشته باشد؛ فرصت‌های جدیدی را نیز ایجاد می‌کند که با شناخت و مدیدیت آنها می‌توان تهدیدات را به فرصت بدل نمود. یکی از فرصت‌هایی که تنوع قومی می‌تواند ایجاد کند امکان توسعه نقش منطقه‌ای دولت‌هاست. به ویژه زمانی که زبانه‌های قومی، کشورهای هم‌جوار و شاید چند کشور را در بر بگیرد. در این نوشتار سعی بر آن است تا چالش‌های ناشی از تنوع قومی و فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی متأثر از آن بررسی گردد؛ درآمدی بر یک موضوع مهم که می‌بایست در معرض توجه و تأمل ارباب اندیشه قرار گیرد و زوایای مختلف آن مورد مطالعه واقع شود.

واژگان‌کلیدی: تنوع قومی، مذهبی، ناسیونالیسم، تهدیدات.

  

ادامه مطلب ...

مهمترین عوامل مؤثر بر گسترش گروه‌های تروریسم در مرزهای سیستان و بلوچستان(دومین کنگره بین المللی 17000 شهید ترور کشور)


  چکیده

جنوب‌شرق ایران به واسطه مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و قومی خاص خود همواره یکی از مناطق ژئوپلیتیکی و از دیدگاه جغرافیای سیاسی، ناحیه‌ای با پتانسیل واگرایی به شمار آمده و دارای فضاهای گسترده‌ای برای شکل‌گیری گروه‌های تروریستی بوده است. معمولاً حاشیه‌های مرزی محل تجمع گروه‌های نژادی، مذهبی و زبانی است و از این نظر استان سیستان و بلوچستان از شرایط ویژه‌ای برخوردار است. موقعیت جغرافیایی استان و حضور تعداد کثیری از اتباع بیگانه، سبب تشدید عملیات تروریستی در این استان گردیده و در نهایت نبود ثبات و بروز چالش‌های امنیتی را برای منطقه سیستان و بلوچستان و کشور به ارمغان آورده است. مقاله حاضر تحت عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر گسترش تروریسم در مرزهای سیستان و بلوچستان می‌باشد که سؤال اصلی آن، تروریسم بین‌الملل از طریق چه عواملی بر امنیت مرزهای جنوب‌شرفی ایران تأثیر گذاشته است؟»، می‌باشد و فرضیه‌ای که از دل این سؤال مطرح می‌شود "تروریسم بین‌الملل با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی منطقه، گروه‌های تروریستی، پتانسیل ناسیونالیسم قومی و وجود دولت‌های ضعیف در همسایگی ایران، امنیت در مرزهای جنوب‌شرقی کشور را آسیب‌پذیر کرده است" می‌باشد. روش تحقیقی که در این مقاله استفاده شده، روش توصیفی تحلیلی است.

واژگان کلیدی: مرز، امنیت، تروریسم، ترور، ناامنی، ایران، سیستان و بلوچستان.

  

ادامه مطلب ...